Tuesday, November 8, 2011

Selamat Hari Raya Aidiladha 1432H, Kekuatan Hati dan DOA

Assalammualaikum..alhamdulilah segala puji hanya bagi Allah swt yang memberi keizinan untuk Nur menulis untuk kesekian kalinya dalam blog picisan ini.. Alhamdulilah masih diberi kesempatan untuk merayakan hari raya aidiladha/hari raya korban/hari raya haji.. sungguh sayu saat laungan takbir bergema..menggamit sejuta kesedihan..kekerdilan (betul ke eja ni?)..dan seribu satu memori..kalau setiap hari ada takbir sebegini alangkah indahnya..

02 November 2011, Nur buat check up kat Hospital Serdang..alhamdulilah..tiada apa yang perlu dibimbangkan..tak sangka penyakit yang Nur alami sekarang rupanya dah ada sejak Nur lahir lagi..cuma sejak tahun ni baru rasa simptom2nya..hehe..mungkin stress yang tinggi sangat2..(?)..sebabkan kos pembedahan dia yang ribu riban..so lupakan jela...biarlah..cuma Nur perlu kawal makan, kawal perasaan..supaya jangan nervous sgt ok..bykkan selawat dan bertawakal hanya pada Allah swt..

Sehari sebelum hari raya (sabtu), Nur dengan adik2..g shopping..yea!..tpi bukan shopping baju raya pun (banyak baju untuk deepavali je)..Nur g shopping buku..hehe..maklumlah gaji hari tue tak sempat beli, so ada masa dan ada duit ni, terus pegi kedai buku..cari-cari novel buku yang terbaik..jumpa tiga buku ni..

 
Tapi semuanya masih dalam status 'menunggu giliran untuk dibaca' (boleh ke camtu?)..hehe..sebenarnya Nur sedang baca majalah Gen-Q isu 03, so habiskan dulu diikuti dengan solusi isu 37 baru dapat baca buku-buku kat atas tu..


Nur sebenarnya nak kongsi ckit pasal isu yang diketengahkan dalam Gen-Q isu 02 yang Nur baca sebelum ni..sangat terkesan dengan doa yang diluahkan Nabi Muhammad saw..







Khususnya untuk diri Nur sendiri dan kepada sesiapa yang merasa dukacita, alunkanlah doa ini kepada Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..sesungguhnya setiap kesulitan pasti ada kemudahan selepasnya..kita mohon pada ilahi agar diberi kekuatan hati ketika ujian dirasakan amat berat untuk ditanggungi..sesungguhnya Allah sentiasa bersama hambaNya yang bersabar..


Di samping itu, Nur kongsikan serba sedikit mengenai amalan berdoa..setiap orang pasti pernah merasa agak kecewa atau pernah hampir berputus asa tatkala merasakan doanya seperti tidak dimakbulkan Allah swt bukan? Jangan begitu, sebagai hamba Allah swt, ingatlah bahawa jika doa kita terus dimakbulkan Allah swt, kita harus bersyukur dan teruskan dengan berdoa..jangan berdoa apabila saat kesusahan sahaja..ingatlah Allah tatkala terima nikmat mahupun ujian..nikmat harus disyukuri, ujian harus didepani dengan sabar dan tawakal..jika doa dirasakan masih belum dimakbulkan, ingatlah Allah swt akan memakbulkan pabila sampai waktu yang sesuai dan jika kita tidak mendapatkannya di dunia, Allah swt akan mengurniakan di akhirat..pasti dan pasti jika doa yang diminta dengan niat yang baik, tulus ikhlas semata-mata kerana Allah swt, insya Allah akan dimakbulkan Allah swt.. Yakinlah pada Allah swt dan jangan sesekali berburuk sangka pada Allah swt..


Semoga kita menjadikan Nabi Muhammad saw sebagai teladan yang baik, yang mana Nabi Muhammad saw sentiasa berdoa ketika permulaan bangun tidur dan setiap waktu dalam kehidupan baginda..jika kita amalkan doa-doa harian seperti doa bangun tidur, doa masuk bilik air, keluar bilik air, makan dan minum, berhias diri, memakai pakaian dan lain-lain, maka sekaligus kita sentiasa mengingati Allah swt setiap masa dan mendatangkan barakah dalam setiap perbuatan kita..insya Allah..


Kepada diriku dan semua muslimin, muslimat, ayuh kita berdoa..kerana sesungguhnya Allah swt menyukai hambaNya yang sentiasa berdoa kepadaNya..


Nurhidayah
11.55 a.m


 

Wednesday, October 5, 2011

Cinta Sufi..Laksamana Sunan, Bicara Pedusi..

 
Assalammualaikum..alhamdulilah segala puji hanya bagi Allah swt yang masih mengurniakan kudrat kepada Nur untuk terus menulis..sekian lama meninggalkan 'rumah kecil' ini untuk mencari apa-apa yang memberi semangat untuk datang kembali mendiami 'rumah kecil' ini.

Alhamdulilah..tahun ni walau tahun kesedihan..Nur tetap diberi peluang oleh Allah swt untuk menyambut Ramadhan dan Aidilfitri..dapat juga beraya sampai ke Melaka..hehe..dh bertahun-tahun tak jenguk Melaka..byk yg dh berubah..dapat g pantai dan merenung kejauhan laut lagi..wow..seronoknya..

Sekarang Nur sedang mengembara bersama Laksamana Sunan dalam Sutera Bidadari..baca sikit-sikit takut habis cepat walaupun teruja nak habiskan..novel Cinta Sufi dah habis dah..mula-mula baca sedih bila Laksamana Sunan kena tawan..huhu..

Selain itu, Nur nak citer jugak novel yang Nur beli dari penulisnya disini. Novel Bicara Pedusi ni memang best dan sangat menyentuh perasaan..Bila Nur membaca novel ni, Nur kembali muhasabah diri..sungguh Nur sesali dengan kehidupan lalu..:(

Oklah nanti Nur citer lagi..tiba-tiba rase mood merudum..emmm..sedih..

Bila sujud terasa sangat damai di hati..

Nurhidayah yusof
12.49 pm

Thursday, July 28, 2011

Saifudin bin Jalis atau Laksamana Sunan..

 Gambaran penulis seseorang yang digelar Laksamana Sunan
Assalammualaikum wbt..

Alhamdulilah segala puji bagi Allah swt yang masih mengurniakan segala nikmat kpd Nur dan seluruh hambaNya..moga kita menjadi hamba yang sentiasa bersyukur padaNya..amin..

Nur baru je habiskan baca buku Hijab Sang Pencinta karya Ramlee Awang Murshid. Memang menarik dan sangat mengujakan..novel ini adalah kesinambungan Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu..Nur benar-benar tertarik dengan jalan ceritanya..mendebarkan..walaupun mengikut logik akal kita tidak akan dapat mencari jawapannya namun jika kita memikirkan kekuasaan Allah pasti kita yakin bahawa Allah Maha Berkuasa atas segala sesuatu..

Watak yang amat hebat tentunya watak Saifudin bin Jalis atau lebih dikenali sebagai Laksamana Sunan lelaki berduka dari Tanah Rencong..Sentiasa diburu kejahatan di mana-mana dan juga turut digeruni oleh musuh-musuhnya. Kali ini Laksamana Sunan dihantar ke abad 21 dan berjumpa kembali dengan gadis yang sangat mencintainya iaitu Haryani..Namun takdir ilahi menentukan bahawa manusia yang berlainan zaman tidak akan bersatu..begitulah jua yang terjadi pada Laksamana Sunan dan Haryani..kedua-duanya hampir berkahwin namun Laksamana Sunan kembali kepada zamannya apabila ditembak oleh Hamid pengikut ajaran sesat Ibnu Misad..

Laksamana Sunan adalah seorang lelaki yang hebat dalam pertarungan dan juga hebat ilmu agamanya yang diperolehi dari gurunya seorang wali sufi dari Aceh..itulah yang digambarkan oleh penulis novel ini..Selain itu, keimanan dan keyakinan Laksamana Sunan terhadap Allah swt dan kekuasaanNya teramat dikagumi Nur walaupun beliau hanyalah sebuah watak di dalam novel..Terlalu bagus untuk diikuti oleh kita kerana itulah sebaik-baik pegangan yang perlu kita sematkan di dalam hati..

Laksamana Sunan juga mengamalkan apa yang di ajarkan oleh Rasulullah SAW dan menunjukkan budi pekerti yang baik sebagai seorang hamba Allah..Beliau juga menawarkan perdamaian kepada musuh-musuhnya seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW dan agama kita yang mulia ini iaitu jalan perdamaian dan jalan kebenaran untuk kembali mentaati suruhan Allah swt. Bayangkan betapa hebatnya pekerti Laksamana Sunan dan bayangkan betapa agungnya dan hebatnya Nabi kita? Seorang manusia biasa yang baru sahaja mencontohi beberapa sifat dan pekerti Nabi Muhammad SAW sudah dianggap hebat, maka bagaimanakah dengan sifat dan pekerti Nabi Muhammad SAW sendiri?tentu jauh lebih hebat, lebih mulia..inilah intipati yang penulis novel tersebut ingin kita fikirkan..sebagai seorang umat Nabi Muhammad SAW, Nur merasakan bahawa kita jangan persiakan peluang yang Allah beri iaitu menjadi umat Nabi Muhammad SAW Rasul terakhir hingga hari kiamat..kerana sesungguhnya kita adalah umat yang terpilih..dan banyak kelebihan pada kita berbanding umat Rasul yang lain..

Maka sesungguhnya segala puji bagi Allah yang menciptakan dan menghadirkan seorang pemimpin agung yang sentiasa menjadi teladan kepada seluruh umat manusia..maka selawat dan salam ke atas junjungan besar kita Nabi Muhammad SAW Rasul kita, Nabi yang kita cintai, sayangi, rindui..

Moga selepas ini ramai lagi yang lahir sebagai seorang Laksamana Sunan yang dicorakkan kehidupannya mengikut acuan pekerti Nabi Muhammad SAW agar kita menjadi umat Rasulullah SAW yang boleh dibanggakan..

Salam rindu untuk Laksamana Sunan impianku..
3.23 pm

Friday, July 1, 2011

Sebuah Odyssey hati dan kehidupan



Assalammualaikum..Alhamdulilah segala puji bagi Allah swt yang menguasai semesta alam..masih dalam mood untuk penceritaan sebuah buku menarik, mencuit hati kecil Nur agar muhasabah kembali tentang diri Nur..apa yang perlu dipelajari dalam kehidupan kita sebagai hamba padaNya..

Buku ini menceritakan tentang 'Odyssey' ertinya perjalanan atau pengembaraan dalam bahasa Greek. Pengembaraan atau perjalanan yang dihuraikan dalam buku ini adalah mengenai nama dan sifat-sifat keagungan Allah yang mempunyai 99 nama-nama yang mulia..

Sebagai contoh kadang-kadang kita sebagai manusia sering lupa apa yang terjadi disekeliling kita..contohnya mempersiapkan sesuatu perancangan seperti memulakan kerja di tempat baru..kita tidak pernah pergi ke kawasan tersebut cuma sekadar mencari-cari maklumat dalam buku mahupun internet..akan tetapi walau kita dapat mengenal pasti kawasan tersebut namun untuk memahami atau membayangkan realiti keadaan kawasan tersebut pasti sukar kan?akhirnya kita memutuskan untuk bertanya sesiapa yang pernah melalui kawasan tersebut kan?

Begitulah perumpamaan kita memerlukan 'panduan' dalam kehidupan kita..Allah swt Al Haadi (Yang Maha Memberi Petunjuk) telah menurunkan Al-Quran kepada Nabi Muhammad SAW untuk diajarkan kepada umat manusia hingga akhir zaman dan Nabi Muhammad SAW juga meninggalkan sunnahnya kepada kita sebagai panduan selepas kewafatan Baginda, namun berapa ramaikah yang mengingati pesan Nabi Muhammad SAW? Mudah-mudahan kita tergolong dalam golongan yang mengamalkan sunnah Nabi Muhammad SAW semampu yang boleh. Allah Al Haadi juga dapat memberi petunjuk kepada sesiapa jua hambaNya yang dikehendaki untuk ke jalan kebenaran.

Allah Al Matin, Al Jabbar dan Al Wadud yang Maha Kukuh, Maha Menundukkan dan Maha Pencinta adalah satu adunan yang unik yang Allah berikan kepada khalifahNya di muka bumi ini iaitu seorang warden penjara yang tegas, dan berdisiplin dan penyayang kepada banduan-banduan yang menjalani hukuman penjara..Beliau berjaya mendidik hati banduan-banduan tersebut untuk melakukan perubahan dalam hidup mereka..Semuanya atas izin Allah jua yang Maha Mengatur segala-galanya..

Sesungguhnya kehidupan ini pasti dirasakan sebagai penjara sekiranya segala peraturan yang Allah tetapkan dipandang sebagai suatu yang menyusahkan. Semoga Allah sentiasa melimpahkan hidayah supaya kita sentiasa dapat merasakan kasih sayang Allah yang teradun dalam semua peraturan tersebut. Allah menyediakan syurga untuk semua hambaNya dan Dia juga berikan panduan agar kita berjaya sampai ke syurga yang disediakan sebagai kediaman abadi buat kita di kampung akhirat.

Semoga dalam odyssey kita ke negeri akhirat kita sentiasa merasakan kasih sayangnya dalam Asmaulhusna dan dengan rahmatNya jua kita dimasukkan ke syurgaNya dan dijauhi dari azab api nerakaNya..amin..

Nurhidayah
11.20 a.m



Thursday, June 16, 2011

Kesinambungan Demi Duha..

Assalammualaikum..alhamdulilah segala puji bagi Allah swt yang masih mengurniakan nikmat dan rezeki kepadaku..amin.. Ok hari Nur nak sambung entri tuk novel Demi Duha karya Muhammad Makhdlori penulis dari seberang..

Novel ini mengisahkan kelebihan solat sunat Dhuha apabila dijadikan amalan rutin setiap hari..Banyak kelebihan yang Allah beri melalui solat sunat Dhuha..Solat sunat Dhuha dikerjakan apabila matahari terbit bermula 2 rakaat, boleh dikerjakan sehingga 12 rakaat..Solat sunat Dhuha lebih afdal dilakukan apabila matahari naik sepenggalah yakni lebih kurang pukul 12 tengahari.. 

Kelebihan solat sunat Dhuha diterjemahkan dalam novel ini melalui watak utamanya iaitu Hamdal seorang lelaki yang berusia, mempunyai seorang isteri dan dua orang anak iaitu lelaki dan perempuan. Beliau dahulunya mempunyai kehidupan yang agak baik namun akibat hartanya disita untuk melunaskan hutangnya, beliau jatuh miskin dan tinggal di sebuah pondok buruk. Beliau bekerja sebagai pencari barang terpakai atau terbuang untuk menampung kehidupannya..Walaupun beliau jatuh miskin, namun beliau tidak pernah meninggalkan amalan solat sunat Dhuha selain sentiasa redha dan tawakal hanya pada Allah dalam segala urusannya..Beliau juga telah mengajarkan amalan dan kelebihan solat sunat Dhuha kepada Ilham seorang anak muda yang hilang arah dalam kehidupan akibat putus cinta.. Keimanan beliau teruji apabila beliau difitnah oleh Lestari seorang anak orang kaya yang hidup tanpa pegangan agama dan akhirnya atas tuduhan palsu tersebut beliau dipenjarakan, namun beliau tetap yakin akan kebenaran di pihaknya..Akhirnya berkat pertolongan dari Allah swt beliau dibebaskan dan tidak disangka-sangka beliau mendapat rezeki dari Allah sebuah rumah baru hasil royalti jualan CD selawat oleh anak perempuannya Marhammah yang menuntut di pesantren.
Kesimpulannya semoga kita dapat belajar dan mengamalkan amalan solat sunat Dhuha ini dengan istiqamah bukan sahaja untuk kejayaan di dunia tetapi demi Duha untuk keredhaan Allah swt jua..insya Allah..


Nurhidayah
12.43 pm

Monday, June 13, 2011

Masa lapang di hujung minggu..

Assalammualaikum..alhamdulilah segala puji hanya bagi Allah swt.. Hari ni baru Nur rase rajin nak update blog ni..mungkin teruja dapat merealisasikan impian nak buat cupcake..hehe..

Nur dapat resipi dari Cik Ainaa Corner, so Nur pun try kt rumah..(sambil xlupa petua Chef Sabri ketika memasak..chewah..) Pagi2 lagi dah pi market cari barang-barang nak masak kan..rumah Nur ni mana ada kelengkapan baking-baking ni kan..so Nur pegi cari acuan cupcake, barang hiasan..(chocolate chips dan chocolate rice..semua coklat..yummy..).

Lepas tu balik rumah rase penat Nur xlarat nak buat lagi, layan drama Nur Kasih dulu kat youtube..Lepas Asar baru start sediakan bahan-bahan dan mulakan acara memasak..

Meh putar dulu bahan-bahan awal (butter, sugar and milk..)

Ni belum sebati lagi ok..
 Ok dah lenguh memutar..dan masuk semua bahan-bahan..Nur asingkan jadi dua bekas sbb nak mixed perisa pandan & coklat..


 
Pastu prepare bekasnyer untuk dituangkan campur-campur ok..


Disebabkan dulang yang comel + oven yang comel juga maka terpaksa bako (masak) kek tu sedikit demi sedikit..penat Nur tunggu tau nak habiskan dua bekas (coklat + pandan)..

 
Tabur-tabur choc chips and choc rise tuk rase coklat yang lebih lazat..n manis..nampak cam menarik tapi tak tau sedap ke tak?hehe..layankan jela ye..

And this adalah hasil setelah dibako selama 25 minit..tadaaaaaaaaaaaaaaaa..

Maaf saja je amik gambor gelap-gelap coz taknak orang amik cupcake Nur..hehe

Ok selepas itu Nur tidur langsung tak sedarkan diri..mungkin penyakit Nur sama yang takleh Nur nak penat sikit kan..terus lesu satu badan..bukan kerana kek yang telah memengsankan Nur ok..(makan dua biji je, yang len smua adik-adik makan..)
Insya Allah Nur rajin Nur update kesinambungan Demi Dhuha..

Nurhidayah
12.49 pm






Tuesday, May 10, 2011

Menyelusuri sebuah kisah..Demi Duha..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulilah segala puji bagi Allah swt yang masih memberi rahmat kepada seluruh alam ini.. Minggu ni terasa sangat-sangat bahang kepanasan yang melanda negara Malaysia bumi bertuah ciptaan Allah swt..cuti minggu lepas pun Nur xkemana..sekadar memeram di dalam rumah..hehe

Alhamdulilah pesta buku tahun ni, dapat juga Nur menjejakkan kaki untuk pertama kalinya sejak pesta buku diadakan..bukan xpernah teringin nak pergi tapi selalu terlepas pandang tarikh pesta buku tu..maklumlah dulu kurang sikit membaca, sekarang buku la peneman setia Nur sejak dua menjak ni..huhu..

Okay..Nur nak gtau ni buku pertama yang Nur start baca selepas dapat 'tangkap' 5 biji buku hari tu........... tadaaaaaaaaa!


Sangat menarik permulaannya..

Sila abaikan background ok..curi-curi baca kt opis..hehe..kt umah kurang masa nk baca.. rasa tak rugi baca walaupun baru je start..:)


So nanti Nur citer lagi tentang buku ini ye..meh jom baca reramai..


Nurhidayah
12.09 pm

Wednesday, May 4, 2011

KASIH SEORANG ADAM

Sekadar gambar hiasan
Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum..alhamdulilah segala puji bagi Allah s.w.t yang memberi rahmat dan memberi kesempatan pada Nur untuk terus memberi peringatan pada diri Nur sendiri dan juga insya Allah kepada sesiapa yang pernah tersesat ke sini.. hehe:)

Umum mengetahui kaum Adam adalah lelaki dan asalnya adalah Nabi Adam a.s juga adalah seorang lelaki dan manusia pertama yang diciptakan Allah swt. Adam pasangannya adalah Hawa yakni perempuan. Itu adalah fitrah alam samada manusia mahupun haiwan iaitu jantan dan betina. Rasul-rasul dan Nabi-nabi utusan Allah juga adalah dikalangan kaum Adam sendiri. Allah telah berfirman yang bermaksud:-


Wahai sekalian manusia! Bertaqwalah kepada Tuhan kamu yang telah menjadikan kamu (bermula) dari diri yang satu (Adam), dan yang menjadikan daripada (Adam) itu pasangannya (isterinya - Hawa), dan juga yang membiakkan dari keduanya - zuriat keturunan - lelaki dan perempuan yang ramai. Dan bertaqwalah kepada Allah yang kamu selalu meminta dengan menyebut-yebut namaNya, serta peliharalah hubungan (silaturrahim) kaum kerabat; kerana sesungguhnya Allah sentiasa memerhati (mengawas) kamu. (Surah An-Nisaa (4): ayt 1)

Ok hari ni Nur nak cerita sikit tentang kaum Adam yang Nur tahu melalui pembacaan, pendapat peribadi mahupun pengalaman Nur sendiri. Antaranya adalah:-

1-   HIDUP LELAKI LEBIH MUDAH/DIANGGAP MUDAH
    - Mereka menganggap apa jua masalah yang datang adalah sesuatu yang mudah ditangani walaupun hati mereka mengatakan tidak. Mereka cenderung menganggap sesuatu itu adalah remeh terutamanya berkaitan permasalah kaum wanita. Kerana itu lelaki tidak memahami sebarang bentuk kiasan kerana mereka suka berterus terang tetapi dalam soal perasaan dan hati mereka berada di bawah tahap sifar kerana sangat takut berterus terang walaupun telah berlaku curang. Sekiranya wanita tidak jelas tentang sesuatu mengenai diri lelaki lebih baik berbincang secara terbuka mahupun terus ke tajuk sebenar tanpa perlu kiasan.

2-  BAHASA LELAKI BERLAINAN DARI PERLAKUANNYA
   - Lelaki sukar memahami wanita dan wanita sukar memahami lelaki. Kerana apa? Kerana perbezaan bahasa dan maksud yang sebenar. Seorang lelaki yang berbicara dengan seorang wanita tidak akan memaksudkan apa yang dibicarakannya tapi apa yang dilakukannya adalah apa yang dimaksudkannya. Sebagai contoh jika seorang lelaki mengatakan dia suka pada seorang wanita bukanlah bermakna dia menyukai wanita itu secara serius, akan tetapi jika lelaki itu sanggup berbuat apa sahaja kerana wanita itu bermakna wanita itu yang ada dalam hatinya walaupun lelaki itu tidak pernah menyuarakan apa-apa perasaan pada wanita tersebut, kerana lelaki sukar meluahkan apa-apa yang bermakna melalui kata-kata.

3-  LELAKI LEBIH SENANG BERDIAM DIRI
   - Lelaki lebih suka menyendiri mahupun berdiam diri jika sedang marah mahupun berfikir tentang yang serius.

4-  LELAKI TIDAK SUKA DIPAKSA
   - Lelaki tidak suka dipaksa dengan sesuatu yang tidak mereka sukai lebih-lebih lagi tentang perasaannya dan jika terdesak mereka akan mengatakan sesuatu yang tidak wanita sukai. Lebih baik meneliti tentang perlakuannya atau perubahannya dan membiarkan mereka sendiri berterus terang.

5-  LELAKI TIDAK SUKA DIKRITIK
   - Mereka tidak suka dikritik lebih-lebih lagi oleh orang yang mereka sayangi kerana jiwa lelaki sebenarnya lebih sensitif bila mereka sangat menyayangi seseorang wanita itu.

6-  LELAKI SENTIASA PERLUKAN SOKONGAN
   - Mereka sangat perlukan sokongan, bimbingan walaupun telah dewasa kerana mereka jarang berfikir dalam jangka masa panjang. 

Ok, cukup kot banyak tu, sebenarnya banyak lagi, tapi itu ciri-ciri yang selalu Nur jumpa, dan satu lagi adalah lelaki memang terkenal dengan keegoaan mereka yang kadang-kadang tidak bertempat langsung. Tapi walau setinggi mana ego mereka, mereka tetap akan kalah dengan kasih sayang seorang wanita.  

Justeru itu, Allah telah menciptakan pasangan lelaki seorang wanita yang mampu melengkapi segala kekurangan dirinya dan dapat membahagiakan hatinya di kala susah dan senang..Kasih seorang lelaki itu tidak kurangnya dari kasih seorang ibu namun mereka kadangkala gemar menyembunyikannya di lubuk hati yang paling dalam. Ketahuilah bahawa dalam hati seorang lelaki itu ada seorang wanita yang pernah dia cintai setulus hatinya yang diletakkan di sudut hatinya yang paling dalam walaupun dia telah pun berkahwin.

Semua yang Nur coretkan disini semata-mata dari pembacaan Nur sendiri dan pendapat Nur sendiri, harap tidak disalah erti oleh sesiapa jua. Sesungguhnya segala bentuk kejadian Allah itu sudah sempurna dan cantik namun masih ada manusia yang ingkar dan melampaui batas dengan melakukan perkara yang berlawanan seperti mencintai sesama jantina. 

Ingatlah kepada lelaki mahupun wanita yang cenderung kepada sesama jantina, bertaubatlah dan kembali ke jalan yang diredhai Allah swt..Sesungguhnya Allah Maha Pengasih dan Penyayang dan Dia Maha Penerima Taubat. Janganlah kita cuba mencabar kekuasaan Allah swt Yang Maha Berkuasa atas segala sesuatu kelak kita jua yang rugi dan menanggung azab yang pedih di akhirat, pada hari pembalasan di mana hari yang tiada naungan lain selain naungan Allah swt..

Ingatlah bahawa mati itu benar, kiamat itu pasti, syurga itu benar dan neraka itu benar dan janji Allah itu jua benar. 

Peringatan buat diri Nur jua yang banyak kekurangannya..
11.20 a.m

Tuesday, May 3, 2011

Isteri Rasulullah SAW-Saidatina Khadijah binti Khuwailid

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum..alhamdulilah segala puji bagi Allah s.w.t yang masih memberi kesempatan pada Nur untuk terus mencoret sesuatu sebagai pengetahuan buat diri sendiri mahupun orang lain..Berbalik kepada tajuk di atas, Nur ingin kongsi riwayat hidup insan terulung Ummul Mukminin ini yang sangat dicintai oleh Nabi kita, Nabi Muhammad SAW.

Saidatina Khadijah binti Khuwailid bin Asad bin 'Abdil 'Uzza bin Qushay Al-Qurasyiyah Al-Asadiyah radhiyallahu'anha adalah isteri Rasulullah SAW yang pertama sebelum baginda dilantik menjadi Rasul Allah.Saidatina Khadijah adalah seorang janda dari suaminya yang terdahulu, Abu Halah bin Zararah bin an-Nabbasy bin 'Ady at-Tamimi, kemudian berkahwin dengan 'Atiq bin 'A`idz bin 'Abdillah bin 'Umar bin Makhzum. Siti Khadijah berasal dari keturunan yang terhormat, mempunyai harta kekayaan yang tidak sedikit serta terkenal sebagai wanita yang tegas dan cerdas disamping beliau juga adalah wanita pedagang yang mulia dan dermawan. 

Sepanjang Saidatina Khadijah hidup bersendirian tanpa seorang yang digelar suami, ramai pemuka kaum Quraisy cuba untuk mempersunting dirinya untuk dijadikan isteri, namun beliau menolak kesemua lamaran yang datang sehinggalah hatinya jatuh pada seorang pemuda yang bernama Muhammad, pemuda yang begitu mengenal harga dirinya, yang tidak tergiur oleh kekayaan dan kecantikan yang dimiliki oleh Saidatina Khadijah Khuwailid radhiyallahu'anha.

Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha menjadi isteri Rasulullah SAW ketika beliau berusia 40 tahun dan Rasulullah SAW berusia 25 tahun. Sepanjang hidupnya bersama Rasulullah, Siti Khadijah setia menyertai Baginda dalam setiap peristiwa suka dan duka. Setiap kali suaminya ke Gua Hira, beliau pasti menyiapkan semua bekalan dan keperluannya. Seandainya Rasulullah agak lama tidak pulang, beliau akan meninjau untuk memastikan keselamatan Baginda. Sekiranya Baginda khusyuk bermunajat, beliau tinggal di rumah dengan sabar sehingga Rasulullah pulang.Apabila suaminya mengadu kesusahan serta berada dalam keadaan gelisah, beliau cuba sedaya mungkin mententeram dan menghiburkannya sehingga suaminya benar-benar merasai ketenangan. 



Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha juga menjadi perawat duka suaminya di saat penurunan surah al-Haq melalui perantaraan Jibril alaihi sallam yang menggoncang hati Rasulullah SAW. “Aku khuatir akan terjadi sesuatu pada diriku”. Diselimutinya Rasulullah SAW sehingga beliau kembali tenang dan hilang rasa ketakutannya. Dengan tenang dan lembut, beliau yang mengalirkan tutur kata penuh hikmah dari lisannya lantas membiaskan ketenangan di dalam dada suaminya,

“Demi Allah, Allah tidak akan menyusahkan dirimu selama-lamanya. Bergembira dan teguhkanlah hatimu. Sesungguhnya engkau seorang yang suka menyambung tali persaudaraan, suka menanggung beban orang (yang kurang bernasib baik), menghormati tetamu, memberikan sesuatu kepada orang yang tidak mampu, bercakap benar dan memberikan bantuan kepada mereka yang ditimpa bencana”.

"Terimalah khabar gembira dan teguhkanlah hatimu! Demi Zat yang diriku di tanganNya, sesungguhnya aku berharap engkau menjadi Nabi umat ini”.

Perkhabaran dari Waraqah menjadikan beliau mampu memahami peranan yang bakal dipikul oleh Rasulullah SAW dengan turunnya wahyu tersebut.

"Khadijah, kalau engkau masih percaya kepadaku, sesungguhnya telah datang ”an-nams  al-akbar” kepadanya. Dia adalah Nabi umat ini. Maka katakanlah kepadanya agar dia berteguh hati”.
 
Baginda bukan sahaja seorang suami, atau ayah kepada anak-anaknya, tetapi juga Utusan Allah dalam menyampaikan wahyu dan risalahNya untuk umat yang ada pada ketika itu sehinggalah ke hari kiamat.


Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha merupakan wanita pertama beriman kepada Allah dan Rasul-Nya. Beliau banyak membantu dan memperteguhkan tekad Rasulullah SAW melaksanakan risalah dakwah. Beliau sentiasa berusaha meringankan kepedihan hati dan menghilangkan keletihan serta penderitaan yang dialami oleh suaminya dalam menjalankan tugas dakwah. Setiap ancaman dan penganiayaan dihadapi bersama. Malah dalam banyak kegiatan peribadatan Rasulullah, Siti Khadijah pasti bersama dan membantu Baginda seperti menyediakan air untuk mengambil wuduk. Beliau juga merupakan manusia pertama yang solat di belakang Rasulullah SAW bersama Saidina Ali radhiallahu anhu. Terus mengalir dukungan dan pertolongan dari beliau dalam menghadapi kaumnya. Beliaulah yang membantu Rasulullah SAW dalam mengibarkan bendera Islam, tegar bersama Rasulullah sebagai angkatan pertama. Setiap kali beliau mendengar kata-kata kesat yang dilontarkan kepada suamninya, beliaulah yang setia di sisi baginda dan meringankan beban perasaan yang sangat berat ditanggung oleh kalbu manusia terpilih. Kecintaan Siti Khadijah bukanlah sekadar kecintaan kepada suami, sebaliknya jelas berlandaskan keyakinan kuat terhadap keesaan Allah. Segala pengorbanan untuk suaminya adalah ikhlas untuk mencari keredaan Allah. Allah Maha Adil dalam memberi rahmatNya. Setiap amalan yang dilaksanakan dengan penuh keikhlasan pasti mendapat ganjaran yang berkekalan.

Firman Allah bermaksud: “Barang siapa yang mengerjakan amalan soleh, baik lelaki mahupun wanita dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya akan Kami berikan balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik daripada apa yang sudah mereka kerjakan.” (Surah an-Nahl, ayat 97)

Bukan hanya itu sahaja kebaikan Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha. Beliau mengorbankan setiap harta yang dimiliki kepada suaminya. Bahkan, ketika Rasulullah SAW menampakkan rasa senangnya pada Zaid bin Haritsah, seorang hamba miliknya, beliau segera menghibahkan hamba itu kepada suaminya. Zaid diangkat sebagai orang yang sangat dekat di sisi Rasulullah dengan menjadi anak angkat baginda sendiri. Turut tercatat, Zaid memperolehi kemuliaan sebagai salah seorang dari saf pertama yang mengimani dakwah Rasulullah SAW.
Sebagai seorang isteri, beliau merupakan pendorong utama bagi Rasulullah SAW untuk selalu giat berdakwah, bersemangat dan tidak kenal menyerah. Beliau juga selalu berusaha meringankan beban berat di bahu Rasulullah. Kebijakan, kesetiaan dan banyak lagi kebaikan Saidatina Khadijah tidak pernah lepas dari ingatan baginda Rasul. Bahkan sehingga Saidatina Khadijah meninggal dunia. Beliau benar-benar seorang isteri yang mendapat tempat tersendiri di dalam hati Nabi Allah ini. Betapa kasihnya baginda terhadap Saidatina Khadijah sebagaimana di buktikan dari penceritaan Saidatina ‘Aisyah radhiallahu anha. 

“Belum pernah aku cemburu terhadap isteri-isteri Rasulullah SAW sebagaimana cemburunya aku kepada Khadijah, padahal aku tidak pernah melihatnya. Tetapi Rasulullah SAW selalu menyebut-nyebut namanya, bahkan adakalanya menyembelih kambing dan diberikannya kepada sahabat-sahabat Khadijah. Bahkan pernah aku berkata, “Bukankah Khadijah itu seorang wanita tua? Bukankah Allah sudah memberikan kepadamu pengganti, isteri yang lebih muda dan baik daripadanya?”. Lalu Rasulullah SAW menyebut, “Tidak! Demi Allah !Dia Subhanahu wa Ta’ala tidak memberikan seorang pengganti yang lebih baik daripadanya. Dia (Khadijah) telah beriman kepadaku pada saat orang-orang mengingkariku. Dia membenarkan ajaran yang aku bawa di saat orang-orang mendustakanku. Khadijah  membantuku dengan menginfakkan segenap hartanya ketika orang-orang menahan hartanya dariku dan Allah mengurniakanku beberapa orang zuriat dari rahimnya yang tidak diberikan oleh isteri-isteri yang lain” . [HR. Ahmad, Al-Isti’ab karya Ibnu Abdil Ba’ar].

Inilah keistimewaan dan keutamaan Khadijah dalam sejarah perjuangan Islam. Beliau adalah sumber kekuatan yang berada di belakang Rasulullah SAW. Sanggup bersusah-payah bersama suami meskipun seorang yang kaya-raya.

Sesungguhnya janji Allah itu pasti benar. Kesan kesetiaan Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha bukan sekadar menghasilkan kekuatan yang mendorong kegigihan dan perjuangan Rasulullah SAW, malah membawa barakah besar kepada rumah tangga mereka.Anak yang lahir juga adalah soleh. Keturunan zuriat ahlulbait Rasulullah SAW adalah insan yang sentiasa taat melaksanakan perintah Allah.Semua ini menghasilkan kekuatan yang membantu meningkatkan perjuangan Islam.

Ditakdirkan Allah Subhanahu wa Ta’ala, di usia 65 tahun iaitu 3 tahun sebelum Hijrah, Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha kembali kepadaNya di saat-saat dakwah melalui fasa genting yang bakal menentukan kelangsungannya. Pemergian beliau ditangisi Rasulullah SAW, berlaku dalam selang waktu yang singkat selepas meninggalnya Abu Thalib, bapa saudara baginda. Apabila ditanya tentang Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha akan perpisahan Rasulullah SAW atas pemergiannya, Rasulullah SAW menjawab, "Ya! Sesungguhnya Khadijah adalah pentadbir dan suri rumah yang terbaik."

Sesungguhnya nama Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha tercatat di dalam sirah sebagai wanita pilihan sehingga namanya disebut-sebut di kalangan penduduk langit dan bumi. Kemuliaan itu telah diraihnya sejak masih ada di muka dunia. Tatkala Jibril Alaihi Sallam datang kepada Rasulullah SAW dan mengatakan,

“Wahai Rasulullah SAW. Ini dia Khadijah. Dia akan datang membawa bejana berisi makanan atau minuman. Bila ia datang kepadamu, sampaikanlah salam padanya dari Rabbnya dan dariku, dan sampaikan pula khabar gembira tentang rumah buatnya di dalam syurga dari mutiara, yang tak ada keributan di dalamnya, dan tidak pula keletihan”. Khadijah lantas menjawab salam itu dengan katanya: “Allah Maha Penyelamat, daripada-Nya keselamatan dan kepada-Nya pula kembali keselamatan. Semoga keselamatan atas Malaikat Jibril.” [HR. Bukhari dalam Shahih Bukhari, Bab Perkahwinan Nabi SAW dengan Khadijah dan Keutamaannya, 1/539]

Ya Allah! Betapa mulianya Saidatina Khadijah binti Khuwailid, As-Sayyidah Ath-Thahirah. Seorang isteri yang setia dan tulus, mukminah mujahidah di jalan deenNya dengan seluruh apa yang dimilikinya dari perbendaharaan dunia. Semoga Allah memberikan balasan yang paling baik kerana jasa-jasanya terhadap Islam dan umat Islam seluruhnya. 

Semoga kita jadikan peribadi dan akhlak Saidatina Khadijah radhiyallahu'anha sebagai panduan untuk menjadi isteri yang setia dan solehah di sisi suami selama-lamanya..Insya Allah..

Peringatan untuk diriku yang bakal bergelar isteri tika tiba saat yang dijanjikan Allah..

Nurhidayah
3.17 p.m


 

Monday, April 18, 2011

Hari Istimewaku..

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum..tanggal 16 April 2011, genap usiaku 23 tahun..Alhamdulilah..masih diberi kesempatan oleh Allah untuk bertaubat dan memperbaiki segala kesilapan diri selama ini..segala puji bagi Allah s.w.t..

Dapat meraikan bersama keluarga tercinta..makan-makan..senyum..ketawa..semua itu momen indah dalam hidup Nur..rupanya ada hikmah disebalik semua yang terjadi..Nur jadi seorang yang lebih berhati-hati dalam kehidupan..insya Allah..moga Allah sentiasa memberi Nur peluang untuk menggembirakan insan-insan disekeliling Nur..Hari lahir Nur tahun ni rasenya lebih bermakna dari 10 tahun dahulu walaupun tanpa 'orang luar'..hehe..:)

Alhamdulilah..segala puji bagi Allah..tiada apa yang Nur mahukan dalam hidup ini selain cahaya keinsafan sentiasa ada dalam hati..dan keredhaan Allah dalam hidup Nur..insya Allah..amin..


Kek birthday yang sedap giler..nyum..nyum..from Kedai Kek the Bakers..

 Birthday girl..

Sanah Helwa Nurhidayah..
12.19 p.m


Friday, April 15, 2011

KAIN SEGIEMPAT ITU..

Bismillahirrahmanirrahim..

Assalammualaikum..dah dua hari Nur cuti..Ada dating dengan doktor kt Hospital Kuala Lumpur..hehe..Sebenarnya Nur menjalani ujian holter kt HKL..Selepas keluar wad 04/01/2011 aritu, dapat temujanji untuk ujian holter Isnin (12/04/2011). Ujian holter ini dibuat untuk memantau keadaan jantung kita selama 24 jam..Seksa gak la mesin tu melekat kat badan..Alhamdulilah Nur tak ditahan kat wad(mungkin wad dah penuh..hehe)..Bila doktor kata tak payah stay kat wad, hilang semua debaran..yahoo..!!..

Opps..panjang pulak mukadimah..ok berbalik pada tajuk kat atas tu..bukan kain sebarangan okay..kain segiempat tu maksudnya purdah atau niqab..Alhamdulilah niat Nur sejak awal tahun ini untuk berpurdah dimakbulkan Allah S.W.T..Jumaat (08/04/2011) lalu, Nur memulakan pemakaian purdah setelah lama berfikir..memahami dan mempelajari apa itu purdah dan pemakaiannya..Alhamdulilah boleh sesuaikan diri..kat tempat keje pun boleh berpurdah..Rasa selamat..dilindungi dan tenang memakainya..Walaupun pada awalnya rasa agak kekok sikit..biasalah kan benda yang tak biasa kita buat kan..:). Sebenarnya Nur pun tak pernah terfikir Nur akan memakai purdah..Niat Nur hanya nak menutup diri ini dari dipandang dan memandang kepada perkara atau benda yang bagi Nur tidak elok dan mendatangkan fitnah..Selain tu dengan berpurdah dapat menahan diri Nur dari melakukan perkara yang tidak manis dipandang orang..kan dapat menjaga diri tu..

Pemakaian purdah/niqab ini bukanlah sesuatu yang asing dalam masyarakat Malaysia kerana terdapat segelintir muslimah berpurdah dan kebanyakannya yang Nur perhatikan adalah pelajar jurusan agama atau yang melanjutkan pelajaran di negara Timur Tengah..Namun Nur rasa sedih jugak bila dapat tahu ada larangan pemakaian purdah di Institusi Pengajian Tinggi mahupun sektor pekerjaan sedangkan negara kita dikatakan sebuah negara yang bebas beragama dan berpakaian apapun..Mengapa bangsa lain bebas mengenakan baju atau simbol keagamaan atau kebudayaan mereka dan mengapa pemakaian purdah yang berkaitan dengan Islam ini dilarang sedangkan agama rasmi kita adalah Agama Islam?Semoga ada pihak yang dapat memperbetulkan ketidakadilan ini..insya Allah..

Dalam Islam pemakaian purdah/niqab tidaklah diwajibkan kerana aurat bagi wanita adalah seluruh tubuh badannya kecuali muka dan tapak tangan..Namun bagi Nur berdasarkan pada keadaan zaman yang tiada batasan dan sempadan ini, maka pada pandangan Nur bahawa pemakaian purdah itu boleh dikatakan perlu bagi melindungi muslimah sekalian dari pandangan kaum lelaki yang mempunyai penyakit hati dan ditambah pula jika muslimah itu mempunyai kelebihan wajah kurniaan Allah yang menawan..Dewasa ini kita banyak dikejutkan dengan berita yang amat menyayat hati lantaran keterlanjuran pergaulan lelaki dan wanita..Pembuangan bayi akibat zina..rosaknya anak-anak gadis..semuanya adalah kerana kebodohan kita sebagai perempuan yang mudah dirayu..dipujuk..ditipu..Justeru itu Nur berpendapat bahawa muslimah sekalian harus menitikberatkan soal pemakaian kita dan tutuplah dengan sempurna untuk mengelakkan agar kita tidak diganggu..Dan kurangkan mempamerkan gambar kita di laman sosial dengan jarak yang begitu dekat dan terlihat dengan jelas raut wajah kita kerana boleh mendatangkan fitnah pada hati-hati yang melihatnya dengan nafsu serakah..

Selain itu, kelebihan berpurdah juga dapat membolehkan muslimah menghadiri masjid atau surau bagi tujuan menuntut ilmu kerana aurat kita sudah dijaga dengan seeloknya..kerana kaum wanita dilarang ke masjid atau surau jika auratnya masih tidak terjaga kerana bimbangkan fitnah ke atas dirinya dan kepada kaum lelaki..Tetapi jika tiada keperluan untuk ke masjid atau surau lebih baik muslimah itu solat di rumah kerana solat di rumah itu lebih baik bagi seorang wanita..Muslimah yang berpurdah juga mempunyai keistimewaan di akhirat nanti kerana pada hari Allah memanggil manusia untuk melihat wajahNya, Allah akan datang pada muslimah yang memberati auratnya iaitu memakai purdah di dunia ini dengan istiqamah..masya Allah..betapa sayangnya Allah pada kita muslimah yang berpurdah ikhlas semata-mata kerana mengharap keredhaannya..

Semoga kita sama-sama muhasabah diri dan menjaga aurat kita dengan sempurna seiring dengan sifat dan sikap kita semata-mata kerana Allah..Tabahkan hati dengan apa jua tohmahan, pandangan, persepsi orang-orang di sekeliling..Biarlah kita dipandang buruk oleh manusia asalkan kita mulia di pandangan Allah yang menciptakan kita..Kerana dari DIA kita datang dan kepadaNya jua kita akan kembali..Patuhilah perintah Allah dan janganlah bersikap lewa di atas perintah Allah yang ditetapkan ke atas kita sebagai perisai kehidupan dunia dan akhirat..

Nurhidayah yang serba kekurangan..
10.29 a.m





 Banyak ilmu dan pengetahuan diperolehi dari buku ini..Amat menarik pengisiannya dan sebagai panduan kepada Nur untuk memperbaiki diri ini untuk menjadi yang lebih baik..insya Allah..amin..

Saturday, April 9, 2011

Luahan Hati Pada Muslimah..

Bismillahirrahmanirrahim..

Alhamdulilah masih diberi kesempatan oleh Allah S.W.T untuk mewarnai kanvas blog ini. Dah lama benor Nur tak update..:) Sebenarnya tak pasti apa yang perlu Nur kongsi, tu yang tak dapat nak update..

Baiklah hari ini Nur nak berkongsi rasa hati Nur dengan muslimah sekalian di luar sana..Dengarlah luahan hati Nur, semoga sama-sama kita muhasabah diri, tepuk dada tanya iman.. Dewasa ini Nur lihat muslimah kita bagaikan lupa tujuan kita diciptakan Allah S.W.T, larangan Allah S.W.T terhadap kita, perintah Allah S.W.T. Contoh yang Nur ingin huraikan adalah dari segi perintah hijab yang Allah S.W.T turunkan pada muslimah sekalian..

Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya; dan hendaklah mereka menutup belahan leher bajunya dengan tudung kepala mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka melainkan kepada suami mereka, atau bapa mereka atau bapa mertua mereka atau anak-anak mereka, atau anak-anak tiri mereka, atau saudara-saudara mereka, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang lelaki, atau anak bagi saudara-saudara mereka yang perempuan, atau perempuan-perempuan Islam, atau hamba-hamba mereka, atau orang gaji dari orang-orang lelaki yang telah tua dan tidak berkeinginan kepada perempuan, atau kanak-kanak yang belum mengerti lagi tentang aurat perempuan; dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.(Surah An-Nur:31)



Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.(Surah Al Ahzab:59)



Kedua-dua ayat di atas jelas menunjukkan bahawa perintah hijab ke atas muslimah adalah wajib. Jika muslimah mengingkarinya maka hukumnya berdosa.

Wahai muslimah sekalian, Nur ingin tegaskan di sini bahawa perintah ini bukanlah hendak mengongkong atau menyeksa muslimah sekalian. Tetapi Allah S.W.T ingin menjaga kita. Allah S.W.T ingin memelihara kesucian kita agar muslimah sekalian terjaga, terpelihara dari gangguan manusia yang berpenyakit hati untuk tujuan maksiat. Pada zaman jahilliah dahulu wanita dipandang rendah, hina dan dijadikan alat pemuas nafsu kaum lelaki. Apabila kedatangan Islam Allah S.W.T mengangkat martabat wanita, memuliakan dan memberikan kedudukan yang mulia disisi Allah S.W.T. Kita dipelihara dengan larangan dan perintah Allah S.W.T agar kita selamat dari gangguan dan fitnah lelaki.

Namun mengapa pada hari ini muslimah sekalian melanggar peraturan yang telah Allah S.W.T tetapkan atas kita? Apakah kita mahu dihina seperti dahulu? dijadikan alat pemuas nafsu lelaki? Mengapa muslimah sekalian meninggalkan jilbabmu? Mengapa muslimah sekalian tidak mempedulikan larangan Allah S.W.T? Cukup jelas bukti dan azab pada muslimah yang melanggar syariat Allah S.W.T. Mereka dirogol, ditipu dan diaibkan! Apa lagi yang tinggal pada dirimu wahai muslimah jika itu berlaku? Kesedihan, kekecewaan, kelukaan, malu dan putus asa akibat kebodohan dan kesombongan kita pada Allah S.W.T. Kita menanggung kerugian dan penyesalan selama-lamanya dalam diri kita..

Ingatlah muslimahku sekalian..jadilah permata yang bernilai..dijaga rapi, dilindungi dan melindungi diri dengan sifat malu kurniaan Allah S.W.T pada kita. Patuhilah perintah dan larangan Allah S.W.T buat kita kerana Dia Pencipta kita dan Dia Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hambaNya. Jagalah kehormatan kita, kesucian kita kerana Allah S.W.T. Ketahuilah bahawa kepanasanmu bertudung, longgarnya pakaianmu, panjangnya lengan bajumu, panjangnya sarung kakimu, sopannya tingkah lakumu serta ketabahanmu menjaga syariat Islam itu ganjarannya syurga di akhirat kelak. Ikutilah sifat dan sikap para isteri Nabi dan wanita-wanita penghuni syurga untuk kebahagiaan kita dunia dan akhirat.

Janganlah bimbang tentang jodohmu..Allah S.W.T telah menciptakan manusia itu berpasang-pasangan dan wanita yang baik untuk lelaki yang baik. Jika mahu jodoh kita dengan lelaki yang soleh, persiapkan diri kita menjadi solehah dahulu.

Kepada muslimah yang telah tersalah langkah, kembalilah ke jalan yang benar..tinggalkan segala kejahatanmu dahulu..bertaubatlah pada Allah S.W.T. Sesungguhnya Allah S.W.T Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

Peringatan buat diri Nur jua yang sering melakukan kesilapan..

Nurhidayah..
10.49pm 



Tuesday, February 15, 2011

Denyut Kasih Medik oleh Dr Farhan Hadi

Novel ini mengisahkan perjalanan kerjaya seorang doktor pelatih (HO)..Dr Muslih memulakan kerjayanya sebagai doktor pelatih di Hospital Selayang.Ujian pertama beliau adalah di Jabatan Ortopedik. Dr Muslih memulakan tugasnya bersama rakan seperjuangannya Dr Nazir.Pelbagai ujian didepani oleh Dr Muslih. Antaranya ialah penggunaan sejenis ubat mencairkan ubat darah yang mengandungi protein khinzir iaitu Clexane diberikan kepada pesakit yang beragama Islam. Dr Muslih bertegas untuk menggantikan ubat lain yang halal iaitu Heparin dan terpaksa bertegas dengan pihak atasan kerana mempertahankan sensitiviti agama pesakit-pesakit Muslim. Dr Muslih juga menghadapi cabaran di jabatan-jabatan dan wad lain antaranya Jabatan Perubatan Am, Obstetrik, Gynecology, Surgery,Pediatrik, N.I.C.O dan Maternity. Dr Muslih juga berhadapan dengan kerenah pesakit-pesakit, waris pesakit, protokol hospital serta pihak atasan yang sentiasa bertindak tanpa usul periksa disebabkan sifat keangkuhan mereka sebagai pihak yang berkedudukan. Tidak lupa keimanan dan ketakwaan sifat peribadi Dr Muslih yang yakin pada Allah S.W.T membawa kepada pertemuan dengan jodoh pilihan Allah S.W.T iaitu Qani'ah dengan syariat yang sentiasa terpelihara. Sesungguhnya saya percaya buku ini harus dibaca bukan sahaja pada seorang yang bergelar doktor tetapi kepada sesiapa sahaja kerana kita mungkin menjadi seorang pesakit atau pernah melalui kehidupan seperti yang diceritakan. Hanya taat akan segala perintah Allah S.W.T dan yakin padaNya akan menjadikan hidup kita bermakna dunia dan akhirat. Semoga Allah S.W.T memberkati penulis kerana dengan dakwah mata penanya yang disampaikan dapat menyedarkan hati-hati yang selama ini lalai dari jalan yang diredhaiNya. Semoga redha Allah S.W.T sentiasa bersama kita..Insya Allah.. 




Monday, February 14, 2011

Kelahiran Rasulullah S.A.W Junjungan Mulia

Assalammualaikum..alhamdulilah saya masih diberi kesempatan oleh Allah untuk bertaubat dan menghargai kehidupan ini..Syukur padaMu Ya Allah..
 
Besok adalah 12 Rabiulawal 1432H..Merupakan hari kelahiran junjungan mulia Nabi Muhammad S.A.W ..Kelahiran yang membawa rahmat seluruh alam dan Rasulullah untuk umat seluruh dunia..
 
Ya Rasulullah walaupun telah beribu tahun dirimu meninggalkan kami namun harta tinggalanmu begitu besar dan bermakna kepada kami umatmu ya Rasulullah iaitu Al Quran dan Sunnahmu..
 
Redhailah kekasihMu Ya Allah..semoga kami sentiasa mengingati, mengamalkan sunnahmu dan berpegang teguh dengan kalam Allah yang diturunkan kepadamu..Al Quran..
 
Ya Rasulullah kami merinduimu..dan kami bersyukur menjadi umatmu dan moga kami dapat bersama-sama denganmu di akhirat kelak..insya Allah..Selawat dan salam untuk junjungan mulia kami Nabi Muhammad S.A.W..Dan amatilah wasiat Rasulullah S.A.W dan peganglah sehingga akhir hayat..
 
"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.
"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.
"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."

Thursday, February 10, 2011

Riwayat Bidadari Syurga

Buku ini menampilkan kisah wanita-wanita pilihan Allah yang diuji keimanan mereka dan dijanjikan syurga oleh Allah S.W.T di atas segala kesabaran, ketabahan dan kegigihan mereka. Mereka juga turut berjuang bersaksikan kebenaran, keimanan dan keyakinan mereka kepada Allah S.W.T. Mereka yang terpilih adalah:-

Hawa isteri Nabi Adam a.s.
Hajar isteri Nabi Ibrahim a.s
Maryam ibu Nabi Isa a.s
Aminah binti Wahab ibu Rasulullah SAW
Khadijah binti Khuwailid isteri Rasulullah SAW
Saudah binti Zam'ah isteri Rasulullah SAW
Aisyah binti Abu Bakar As-Shiddiq isteri Rasulullah SAW
Hafsah binti Umar ibn Al-Khattab isteri Rasulullah SAW
Zainab binti Khuzaimah isteri Rasulullah SAW
Hindun binti Abu Umaiyah (Ummi Salamah) isteri Rasulullah SAW
Ramlah binti Abu Sufyan isteri Rasulullah SAW
Zainab binti Muhammad SAW puteri Rasulullah SAW
Fatimah Az Zahraa puteri Rasulullah SAW
Ratu Balqis isteri Nabi Sulaiman a.s.
Zulaikha isteri Nabi Yusuf a.s.
Yukabid binti Qahat ibu Nabi Musa a.s.
Masyitah penyisir rambut puteri Fir'aun
Asiah binti Muzahim isteri Fir'aun
Halimah As-Sa'diah ibu susuan Rasulullah SAW
Sumayyah binti Khayyat hamba Abu Huzaifah
Barakah binti Tsa'labah (Ummu Aiman) pengasuh Rasulullah SAW
Nasibah binti Kaab (Ummi Umarah) pejuang di medan perang kiri dan kanan Rasulullah SAW
Rumaisa binti Malhan ibu Anas ibn Malik
Al-Khansaa' binti Amru penyair terkenal
Khaulah al Azwar Al Kindi serikandi pejuang Islam di medan peperangan
Asma Abu Bakar As-Shiddiq digelar Dzatin-Nithaqain
Nai'lah Al Farafishah isteri Khalifah Uthman ibn Affan
Zainab binti Ali bin Abu Talib saksi korban karbala
Rabi'ah Al Adawiyah Wali Allah Yang Agung
Zubaidah binti Jaafar isteri Khalifah Harun Ar-Rasyid
Zinnirah korbankan mata demi menegakkan agama Allah S.W.T
Penantian bidadari syurga Ainul Mardhiah kepada para syuhada di medan jihad

Sesungguhnya kisah-kisah pengorbanan dan ketaatan mereka terhadap Allah S.W.T tidak ternilai jika hendak dibandingkan dengan seluruh kekayaan dan kemewahan di bumi ini..Segala pengorbanan dan kesusahan menegakkan agama Allah S.W.T insya Allah pasti ada ganjaran dan kesenangan yang Allah janjikan dan yakinlah bahawa janji Allah itu benar..Semoga saya dan pembaca yang menghayati kisah mereka dapat menjadikan wanita-wanita pilihan Allah ini sebagai idola mahupun panduan agar mendidik diri kita mencontohi keperibadian mereka..insya Allah..